Skip to main content

Reiser til USA - ESTA


Alle som skal reise til USA uten visum, må registrere seg elektronisk på forhånd. Dette betyr at alle nordmenn som reiser visumfritt til USA på ferie- eller forretningsreise med elektronisk pass, må fylle ut skjemaet på ESTA minimum 72 timer før avreise. Søker du ESTA for sent vil du trolig bli nektet ombordstigning på fly.
Dette koster USD 14 per person, så ha et betalingskort klart når du søker.

Vi gjør oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. Den amerikanske ambassaden i Oslo kan gi utfyllende informasjon om visum og opphold i USA.

Fra 26. oktober 2004 har USA krevd maskinlesbart pass for visumfri innreise for personer som ikke skal være i landet i mer enn tre måneder. Norske pass som utstedes etter 26. oktober 2005 må - i tillegg til å være maskinlesbare - inneholde biometriske kjennetegn for visumfri innreise til USA. 

Hvis du har et maskinlesbart pass som er utstedt før 26. oktober 2005, kan du reise visumfritt til USA med et slikt pass også etter dette tidspunktet. Håndskrevne pass kan fremdeles benyttes, men man må da også ha visum. Nordmenn som reiser til USA uten visum (under "visa waiver programmet") må registrere seg på internett i ESTA databasen før avreise.

Endringer fra 21. januar 2016:

Den 18. desember 2015 signerte President Obama “The Visa Waiver Improvement and Terrorist Travel Prevention Act of 2015” som endrer kvalifikasjonskravene for reisende under Visa Waiver-programmet (VWP). Den 21. januar 2016 startet implementeringen av disse endringene.

Endringene innebærer at reisende i følgende kategorier ikke lenger kan reise til USA uten visum:
- Norske statsborgere som har reist til eller oppholdt seg i Iran, Irak, Sudan eller Syria fra og med 1. mars 2011. (Begrenset unntak gjelder for militært og diplomatisk personell som har reist til disse landene i kapasitet av sitt arbeid).
- Norske statsborgere som også er statsborgere i Iran, Irak, Sudan eller Syria.

De som er omfattet av disse endringene vil fremdeles ha mulighet til å søke om visum til USA på vanlig måte ved å følge instruksjonene på denne nettsiden http://www.ustraveldocs.com/no/index.html

Fra og med 21. januar 2016 vil reisende som tidligere har hatt gyldig innreisetillatelse via ESTA (Electronic System for Travel Authorization) og som har indikert i sin ESTA-søknad at de har dobbelt statsborgerskap med ett av de fire landene nevnt ovenfor, få sin ESTA-godkjennelse opphevet.

Registrering gjennom ESTA for nordmenn som reiser uten visum:

Du søker på internett via ESTA`s hjemmeside (Electronic System for Travel Authorization): https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Din ESTA-søknad må sendes inn i god tid, og senest 72 timer før avreise. Dette koster 14 USD pr. person. Denne avgiften betales med kredittkort når man søker.

I de fleste tilfeller får man svar umiddelbart eller innen noen minutter.

Som søker vil du få 3 alternative svar:
Authorization Approved: Innreisen er godkjent.
Travel Not Authorized: Søknaden er ikke godkjent, og du må kontakte Den amerikanske ambassade for innreise til USA.
Authorization Pending: Innreise er enda ikke godkjent. Du må selv kontrollere på ESTA sin hjemmeside for endelig beskjed. Dette kan ta opptil 72 timer.

Ved godkjent søknad mottar du et "application number" som skal vises sammen med passet ved innsjekking på flyplassen i forbindelse med avreise til USA. Har du ikke innreisetillatelse/application number, vil du bli avvist ved innsjekking og nektet innreise til USA.

Det er den enkelte reisende sitt ansvar å søke via ESTA og sørge for at opplysningene som oppgis er korrekte. Aller Travel kan derfor ikke bistå med nevnte søknad.

For ytterligere informasjon om ESTA, hvilke land dette gjelder for og om du behøver visum, se no.usembassy.gov. 

Gyldighet pass

For nordmenn som reiser med visum til USA skal passet skal være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise. For nordmenn som reiser uten visum under «visa waiver-programmet» skal passet være gyldig under hele oppholdet. 

Øvrig

Dersom du ikke er norsk statsborger må du selv kontakte Den amerikanske ambassade eller myndighetene i ditt opprinnelsesland angående regler for pass, visum og innreise.

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Kan det bli endringer i flytidene?

     Ja, vi gjør dere oppmerksom på at flyselskapene noen ganger endrer avgangstider, ruter o.l. etter at våre turer er lagt ut på nett eller er annonsert.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. Vi anbefaler derfor at du kjøpet tilslutningsbillett gjennom oss. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Hvor mye håndbagasje kan jeg ta med?

    Når du reiser med håndbagasje, er det viktig å følge reglene for både vekt, størrelse og innhold. 

    Håndbagasjereglene variere fra flyselskap til flyselskap. Du finner informasjon om hva som gjelder for din reise i reisedokumentene vi sender deg.

    Her er en oversikt over håndbagasjereglene for SAS og Norwegian:
    Norwegian – Håndbagasje:
    - Maksstørrelse: 55 cm x 40 cm x 23 cm (lengde x bredde x dybde)
    - Maksvekt: Totalt 10 kg for begge kolli
    - Håndbagasjen plasseres i bagasjehyllen over setene.

    Liten veske under setet:
    - Maksstørrelse: 30 cm x 38 cm x 20 cm (lengde x bredde x dybde)
    Vesken skal få plass under setet foran deg

    SAS - Håndbagasje:
    - Maksstørrelse: 55 cm x 40 cm x 23 cm (lengde x bredde x dybde)
    - Maksvekt: 8 kg
    - Håndbagasjen plasseres i bagasjehyllen over setene.

    Liten veske under setet:
    - Maksstørrelse: 40 cm x 30 cm x 15 cm (lengde x bredde x dybde)
    - Dette kan være en liten håndveske, en bærbar datamaskin eller lignende.
    - Vesken skal få plass under setet foran deg.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg, enten ved å ta med  originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring (engelsk) eller kopi av resept.
    Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om at du maks kan ha 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen!

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller travel i god tid før avreise.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. Ta kontakt med oss for priser og muligheter.
    Tilslutning må bestilles senest 2 måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår.

    Fordelen med å bestille tilslutninger gjennom Aller travel er at billetter er gjennomgående og du kan således sjekke inn bagasje hele veien, både på utreise og retur.* Noen unntak (spesifike destinasjoner).

    Ordner du tilslutning selv er dette på eget ansvar. Vi anbefaler alltid at man kjøper endringsbare billetter og har god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. Har du bestilt tilslutningsbilletter selv, er det viktig at du sjekker bagasjeregler for denne flyvningen. Dersom du har bestilt tilslutning via Aller travel, kan du ta med deg like mye bagasje på både innenlands- og utenlandsflyvningen.

  • Er flymat inkludert?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er økonomisk uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå på venteliste, er det fint om du kontakter oss snarest.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling av reise?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 23 32 70 00
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    2 uker før avreise vil dine flybilletter og ytterligere informasjon ligge tilgjengelig på "Min Side"
    Du vil få endelig dagsprogram, og annen nyttig informasjon som blant annet reiseleders navn og telefonnummer.

    Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Hvordan pakker jeg min håndbagasje?

    Væskeregler i Håndbagasje
    Generelt er det ikke tillatt å ta med væsker i håndbagasjen, men det er noen unntak:
    - Væskene må være i beholdere som rommer inntil 100 milliliter hver.
    - Alle beholdere må plasseres i en gjennomsiktig, gjenlukkbar plastpose (zip-lock) med en kapasitet på høyst 1 liter.
    - Kun én slik pose er tillatt per reisende.

    Viktige Tips
    - Husk å ha passet i håndbagasjen!
    - Pakk viktige medisiner i din håndbagasje.
    - For mer informasjon om bagasjeregler, kan du lese mer her, på Avinor sine sider. 

    Vi håper denne informasjonen hjelper deg med å pakke riktig og nyte en smidig reise!
     

     

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.